Van Moose Jaw tot Chilliwack.

26 juni 2015 - Chilliwack, Canada

Zoals jullie waarschijnlijk  hebben opgemerkt uit ons vorige reisblog,  was vorige week een week van heel veel kilometers en dus heel veel rijden. Inmiddels is de drive om elke dag veel kilometers te maken voorlopig over. Nadat we Moose Jaw hadden verlaten zijn we via Medicine Hat naar het zuiden,   het Waterton Lake N.P. gegaan. Dit park maakt deel uit van de Rocky Mountains en grenst aan de USA. Hier zijn we een paar dagen geweest, wandelen en de mooiste plekken opgezocht. We werden beloond want op de eerste avond dicht bij onze M.H. waren een stel herten aan het grazen. Natuurlijk hadden we onze camera op scherp  en hebben we mooie plaatjes om van dit cadeau nog lang te genieten. We hebben hier ook overnacht , wat mooi is de schepping daar. Naast het vele natuurschoon, meren, rivieren, watervallen en indrukwekkende ruige bergen hebben we naast de hertjes onze eerste Red Squirrels – aandoenlijke beestjes -  waargenomen en vastgelegd. Maar …. ook hebben we onze eerste (jonge) Grizzly beer gezien en ook op de foto. Hij kwam tot vlak bij onze MH. Als toetje gaven een kudde Bizons ons een fotoschoot, zij liepen voor onze MH in alle rust over. Bij beide laatste diertjes J moet je echt wel in je voertuig  blijven zitten, ze zijn zo indrukwekkend. Kortom, dit stukje van de Rockies  is  geweldig geweest. Na het Waterton Lake N.P.  hebben we koers gezet naar Brits Columbia. De route naar de familie in Chilliwack en Vancouver gaat over diverse kleine plaatsjes net ten noorden van de grens met  USA. Een mooie route met prachtige landschappen, soms in de valleien en dan weer over de bergpassen.  Onder meer de Kootenay Pass (1.774 m hoog), de Bonanaza Pass en de wat lagere  Allison Pass 1.342 meter hoog.

Tijdens een stop onderweg bij een meer zagen we een aantal slangen in het water zwemmen maar deze diertjes kwamen net zo makkelijk het land op. Onderweg passeerden we een behoorlijk aantal kleine stadje die zo als locatie voor een Western film gebruikt kunnen worden. Haal de auto’s eruit, doe wat zand op het wegdek, en klaar is je decor. Prachtig om te zien dat  de tijd heeft stilgestaan. Geen moderne architectuur.  Tijdens het bezoek aan het plaatsje Osoyoos dachten we dat we terug waren in de jaren 60. Hier is een grote groep jongeren die nog helemaal in de flower power tijd leeft . Het zijn gasten die veelal van uit Quebec naar Osoyoos komen om fruit te plukken. Deze plaats en de omgeving is de warmste plek van Brits Columbia, Hier komt  woestijn voor. Veel van deze hippies overnachten op straat, ook  in een hangmat vastgemaakt aan een hek.  En de wiedlucht was duidelijk waar te nemen. Een verrassende plek.

Dinsdag lokale tijd zijn we bij de familie in Chiliwack aangekomen. En prima weerzien met hen. De planning is dat wij ongeveer 1 ½ week blijven in de omgeving en dan ……….. op naar Alaska.

Onderweg hebben we een Canadees vogelboek gekocht. We zijn verrast door de vele mooie vogels, en dan bedoelen we niet de hippies in Osoyoos.

Weetje:  Wist  je dat als je op een foto in reislogger klikt dat je dan de tekst onder de foto kunt lezen? Kan soms leuk zijn. J

1. Hans en Kie Welmers:
    26 juni 2015
    Nou lieve mensen, adembenemend! Wij zijn net terug uit West-Normandie en Bretagne, daar zijn we nog niet klaar:-), wat een natuur! Een feest om jullie verslag te lezen en te zien!! Wij hopen er volgend jaar wat van te gaan ontdekken. Eerst volgende week onze BBQ maar, jullie worden gemist! Liefs, Hans en Kie
  2. Wout & Eef:
    26 juni 2015
    Hallo real westerners, eigenlijk hadden jullie even naast die grote bul moeten gaan staan, dan hadden we een duidelijker beeld gehad hoe groot of ze eigenlijk zijn. Maar gezien jullie op doorreis zijn, snappen we jullie beslissing. Het is fijn om op deze manier met jullie mee te liften en door het oog van jullie camera ook een beetje te zien van al dat moois.
    Wordt vervolgd. Groeten, Wout & Eef
  3. Wim Theuvenet:
    27 juni 2015
    Dank voor het verslag!! Smaakt zo een bison op de grill (zie de Witte bison van Karl May) ??
    Het ga jullie erg goed en geniet ze!!
  4. Vita Coppens:
    29 juni 2015
    Hoihoi!!

Goed om te lezen dat alles bevalt daar en de reis goed verloopt!!
    Nederland klinkt nu wel heel erg saai haha.

Enjoy!

Liefs,
    Vita
  5. Durk en Nynke:
    29 juni 2015
    Weer een verslag als vanouds, schitterend om mee te maken. Vooral de foto's , prachtig! Overstekende buffels hebben wij in heel Amerika niet gezien, jullie bofkonten dus wel, we zijn jaloers, maar blijven meegenieten van al het moois dat jullie nu al meegemaakt hebben en zeker nog mee zullen maken. We zien al weer uit naar jullie volgende belevenissen.
    Liefs
    Durk en Nynke