Kippen, koeien en vliegtuigen.

3 juli 2015 - Chilliwack, Canada

Hoi allemaal.

Bedankt voor de mooie, lieve en warme reactie op ons reisblog. Via blog of mail, we genieten van jullie reacties. Dit keer niet zoveel “spannende” outback of natuur verhalen. We zijn zoals jullie weten bij familie en vrienden in het westen van Canada en in Everett. Everett ligt in de staat Washington, in de USA.

Wij hebben met Ben en Mattie, die in Chilliwack wonen, een rondje langs hun kinderen gemaakt. Daarbij hebben wij onder meer een kippenfarm met meer dat 20.000 kippen bezocht. Dit zijn alleen kippen die eieren leggen. Ze zorgen zelf voor aanwas van nieuwe kippen, maar deze kuikens tellen niet nog niet mee. De kippen hebben ruimte om te lopen en de bedoeling is dat de eieren van deze kippen verkocht worden. Dat de kippen buiten lopen heeft één probleem en dat is dat er zo af en toe één het slachtoffer wordt van een eagle die de maaltijd voor de dag komt ophalen. Een modern bedrijf dat met veel liefde gerund wordt door Jeff en Joleen. Daarnaast hebben zij een behoorlijk stuk grond vol met bramenstruiken die bijna rijp zijn . Deze vruchten gaan naar de veiling. De grond in dit stukje Canada is erg goed. Dat hebben vast veel Nederlanders geweten want de namen op de brievenbussen bij diverse boerderijen klinken erg Nederlands. Neef Clarance en zijn vrouw Wilma hebben een melkvee bedrijf . Een prachtig bedrijf en leuk om te zien hoe zij hier hun boterham mee verdienen.

Brandon, de jongste zoon van Ben en Mattie, runt samen met een compagnon ook een melk vee bedrijf, bijna 1.700 melkgevende koeien groot. Daarnaast nog de kalfjes en de koeien die om welke reden dan ook geen melk geven. Een super modern bedrijf waar de koeien in loopstallen zich vrij kunnen bewegen. Naast het geavanceerde systeem waarbij exact wordt weer gegeven hoeveel melk de koe geeft, wat de vetwaarden zijn e.d. is het indrukwekkend hoe men de mest recyclet. De mest wordt in de stal opgevangen en gaat via een rioleringsstelsel naar een soort platvorm waar het zand, de mest en het water gescheiden wordt. Het zand en het water worden weer gebruikt in het bedrijf en de mest wordt gereed gemaakt voor de verkoop. Zo hebben we nog meer grote bedrijven / tuinderijen in actie gezien. Een mooie wereld, hard werken maar men straat ook veel plezier uit.

In Pitt Meadows hebben we de “Intratuin” van Ron en Lidy bewonderd. Zij kweken zelf diverse tuin en kamerplanten en hebben een groot tuincentrum. Twee van hun kinderen werken mee in de zaak. Bij hen zijnwe het weekeind geweest en maandag weer terug naar Ben en Mattie. Daar ’s avonds een gezellig etentje met alle neven en nichten, heel bijzonder.

Dinsdag zijn we met de auto van Mattie naar Everett (USA) gereden, ongeveer 2 ½ uur. Daar wonen sinds 2004 vrienden uit Oekraïne . In de jaren 1996 t/m 2003 waren zij één van de mensen waar we een vertrouwensband mee hadden in Oekraïne . Bijzonder emotioneel om hen weer te zien. Zij werken hard maar het gaat hen goed, dat is geweldig om te zien. Ze namen ons mee naar de Space Needle in Seattle en hebben genoten van de zonsondergang. De Space Needle is een toren van 184 meter hoog en het symbool van Seattle. Meer weten? Gewoon even kijken op Google. De volgende dag onder meer de Boeing fabriek bezocht. Een rondleiding gehad in de grootste hal ter wereld waar diverse modellen vliegtuigen in elkaar gezet worden. We zagen onder meer de modellen 747, 777 en de 787 in de diverse stadia waarin ze gemonteerd werden. Indrukwekkend. Helaas geen foto’s, was verboden tijdens de tour. Kortom geen plaatjes. 

Tussen door hebben we de afgelopen week een X aantal kilometers gewandeld. Mooie wandelroutes hier in het westen van Noord Amerika. De natuur is geweldig mooi en dat beloofd wat voor de komende weken.

Wij zijn nu weer bij Ben en Mattie. De planning is dat wij a.s. maandag met hen en Ron en Lidy een paar dagen samen gaan kamperen in de buurt van Logan Lake en dat wij hierna richting Alaska gaan. Begin Augustus hopen we hen dan weer te treffen, ergens in Alaska of Yukon.

Beste volgers, dit was het voor de afgelopen week. We lezen op het internet dat het erg warm is in NL maar ook hier hebben we al een aantal dagen een temperatuur van om en nabij de 35 C. overdag. Geniet van en met elkaar. 

1. Margot:
    3 juli 2015
    Mooi verhaal vol high tech van uiteenlopende aard! Wat leuk om te zien dat jullie overzeese familie het zo goed doet.
  2. Hans:
    3 juli 2015
    Lijken me prachtige bedrijven om te bezoeken dat veembedrijf en dat kippen bedrijf en ook dat van Boeing. Ook die toren is de moeite waard. En ja hier in nl hebben we al een paar dagen de kachel niet meer aan gehad haha. Blijf lekker genieten en een veilige reis voortzetting en zegen van ons toegewenst.
  3. Riet en Wim:
    4 juli 2015
    Hallo luitjes wat een pracht vakantie beleven jullie .schitterend die verhalen van jullie en wat fijn dat jullie de familie zo weer zien ik zit hier in de zijkamer het is acht uur in de morgen en al snikheet, veel te warm voor ons wij houden ons maar rustig slecht weer voor oudjes groetjes en nog veel plezier riet en wim
  4. Bert Dunnink:
    4 juli 2015
    Hi enjoying travellers.It is also nice to see something different then nature.I think you have to invite me for a visit to Boeing.Here is everything about the same.We also have nice weather
    The "red squirrel" from the last time,was that not a marmot?Do you know that they whistle like a human?
    Wishing you all the best and save travelling where ever you go.
    Say hello to the family.
  5. Bert Dunnink:
    4 juli 2015
    kippen en koeien kan ik nog combineren,maar te combineren met vliegtuigen,dat weet ik niet.
    He,heb je al eksters gezien en wilde bramen gegeten?
    Die hebben wij hier in Ontario niet

Veel plezier
  6. Annelies verge oekken:
    5 juli 2015
    Glad u r enjoying yourself the country side is always beautiful better than a city we r watching the tour the frans nice to see a bit of holland again. love to both of you and have a safe journey.
  7. Wout & Eef:
    7 juli 2015
    Hallo lieve trekvogels, bedankt voor jullie mooie verhalen. Onze reactie is een beetje laat, maar dat heeft te maken met het bruiloftsfeest van Albert & Annet. Ja, onze Albert is getrouwd en het was een prachtig feest. Alles in de buitenlucht in een bosrijke omgeving. Dus we hebben er nu officieel weer een dochter bij en wel een hele schone. Geniet van Gods prachtige schepping.
    Fly like an eagle and soar on the Wind
    En als je Indianen tegen komt, doe ze dan de hartelijke groeten.
  8. Klaas en Wytske,:
    8 juli 2015
    Lieve Geja en Jan,
    Wytske en ik reizen in gedachten met jullie mee,het doet ons goed ,dat jullie genieten,en wat een heerlijke momenten moeten dat zijn,bekenden en fam. in de verre weer te zien.
    Wij gaan aankomende zondag tot eind september naar ons huis in Frankrijk,ook daar kunnen we jullie volgen ,heel veel liefs ,en Gods zegen.
    Wytske en Klaas.