De andere parken nabij de Rockies.

21 augustus 2015 - Golden, Canada

Vrijdag 14 augustus.
Vandaag eerst een mooie wandeling gemaakt dichtbij de Campground waar we de afgelopen nacht geslapen hebben. Toen naar het Info Centre in Golden. De e-mails binnengehaald, de reisblog aangevuld en wat practische zaken gedaan via internet. Hierna richting Radium Hot Springs. De 95, langs de Columbia River, is een mooie weg, met mooie vergezichten over de vallei, maar niet echt spannend. In Radium Hot Springs was het erg druk, een echte "toeristenplaats." Op advies van de dame van het Info Centre even doorgereden naar Invermere en daar boodschappen gedaan. Scheelt aanzienlijk op het uiteindelijke bedrag op de kassabon. Toch weer terug naar Radium Hot Springs en een braderie bezocht , in die plaats ook blijven hangen voor een overnachting.
Tijdens ons diner in de motorhome kwamen twee mooie Montainsheep’s even langs lopen en gingen een klein weggetje met daaraan een uitbeelding van de kruisweg op. Dat geeft natuurlijk bijzondere plaatjes.  Morgen op weg naar Kootenay N.P.

Zaterdag 15 augustus.
Gisteravond een hele (mooie) onnatuurlijke zonsondergang. Terwijl in het zuiden zich een behoorlijke onweersbui zich ontwikkelde werd de zon tijdens de ondergang oranje gekleurd. Geweldig mooi maar bij het maken van een praatje bleek dat dit veroorzaakt werd door de rook van bosbranden verderop in de Vallei. Nadat de zon was ondergegaan brak het noodweer los. Hevige regen , wind en onweer. Iedereen die op de braderie aan het luisteren was naar de niet onaardige muziek kreeg de opdracht om direct naar huis te gaan. Vannacht nog regen en soms stevige windvlagen gehad. Vanmorgen een grijze lucht met regen. Maar als je in Radium Hot Springs bent is dat geen probleem, je gaat gewoon het water - van de Hot Springs - in. Daar hebben ze twee mooi buitenbaden. Het "koude" bad is 30 C. en het warme - natuurlijke - bad is 39 C. Dat met een regenbui op je hoofd is geen straf. Hierna zijn we verder het Kootenay N.P. ingereden. Nog een mooie wandeling gemaakt naar de Paint Pots, ook heel bijzonder, daar komen door erosie van de bodem, diverse kleurstoffen in het water en stromen over de grond door de bossen. Hierna richting Banff en Canmore. Een mooie plek gevonden op de Bow River Campground, aan de gelijknamige rivier. Helaas nu wel weer regen.

Zondag 16 augustus.
Vanmorgen na de kerkdienst in Canmore bij het daarnaast gelegen visitor centre nog even wat mails verzonden en naar Calgary gereden. Het weer zou vandaag erg slecht worden vandaag maar dat viel gelukkig mee. Na een blik te hebben geworpen op de "big city" snel weer het buitenleven opgezocht. We zijn de Hwy 22 naar het zuiden gereden en in Millarville overnacht op de locale Campground. Een heerlijke rustige (rust)dag.

Maandag 17 augustus.
Vandaag gereden naar Kananaskis Vallei, het Peter Lougheed Prov.Park. Dit gebied ligt ten zuid/oosten van Banff N.P. Een hele mooie route en zeker de hwy 40 is de moeite waard om te rijden maar ook plaatsjes zoals Black Diamont zijn erg leuk en doen nog echt "oud" aan. Onderweg een paar maal geconfronteerd met Bighorn Sheeps die de weg blokkeerden dan wel in de berm lagen te kijken naar de sporadische auto die langs kwam. En nog een mooie dame Moose. In het park hebben we een mooie plek gevonden op Interlakes Campground. Vandaag een mooie wandeling gemaakt langs het Upper Kananaskis Lake. Het is een stuwmeer waaruit elektriciteit wordt gewonnen, het ligt erg mooi ten midden van de hoge bergen waarvan sommigen bedekt met sneeuw en gletsjers. Deze streek is voor ons nieuw omdat er in 2003, toen we ook in Canada waren, hier bosbranden waren. In 2013 zijn hier grote overstromingen geweest waarvan ze nu nog hier en daar zaken aan het opknappen / herstellen zijn. Morgen verder in dit mooie park.

Dinsdag 18 augustus
Besloten om vandaag eens te blijven in dit mooie Prov. Park. We hebben een ander campground opgezocht, de Lower Lake Campground, en vandaar een mooie trail gelopen, de Boulton Creek Trail. Door de schade van de overstroming in 2013 ontbraken er nog een paar bruggetjes in de route maar die hindernissen werden door ons op een professionele manier opgelost. Verder nog een mooie wandeling gemaakt langs het Lower Lake. Kortom vandaag genoeg kilometers gemaakt. Verder een mooie dag om lekker bij te komen in de zon, het weer is hier geweldig. Deze omgeving, Kananaskis Country, is erg mooi en doet niet onder wat bergen en gletsjers betreft voor Banff en Jasper. Je ziet hier veel locale mensen tijdens de vakantie en het weekeind terwijl in Banff en Jasper het heel erg druk is met o.m. bussen vol bezoekers uit o.a. het verre oosten. Misschien komt het ook doordat de parken hier pas na 15 juni opgesteld worden voor het publiek om het wild rust te gunnen.

Woensdag 19 augustus
Na een heerlijk ontbijt in de zon, vertrokken richting Visitor Centre. Daar even wat contact met de buitenwereld gemaakt dank zij internet en vervolgens weg 742 in de richting van Canmore gereden. Een geweldige mooie route, ruige bergen met hier en daar wat sneeuw / gletsjers en geweldige mooie meertjes daar tussen. Heerlijk rustig, helaas ook wat het ruige wildlife betreft. Wel een hert gezien en natuurlijk de Prairie Dogs. Op de Spray Lake West campground aan het gelijknamige Lake een hele mooie plek gevonden en daar blijven we ook voor een overnachting. Een paar mooie wandelingen gemaakt langs het Lake. Vandaag prachtig mooi weer, met veel zon.

Donderdag 20 augustus.
Na afscheid te hebben genomen van de prairiedogs die vanmorgen om onze moterhome aan het spelen waren, zijn we eerst naar Canmore gereden. De provisiekast aanvullen en vervolgens de Bow Valley Hwy gereden, die ligt tussen Banff en Lake Louise. Vervolgens nog even een blik geworpen bij Lake Moraine waar we 13 jaar geleden met veel bewondering hebben rondgewandeld. Het is nu ontdekt door het massa toerisme maar het Lake blijft mooi. Hierna de neus van de moterhome richting het Yoho N. P. gezet en daar overnacht op Monarch Campground. Monarc ligt tussen twee grote bergen in en er loopt ook een (goederen) spoorlijn, het lijkt wel speelgoed. 3 locomotieven trokken 170 wagonnetjes de bergen op. Een prachtig gezicht.
’s Avonds zijn we met een dame en haar zoon – die we eerder vandaag ontmoet hadden bij Lake Moraine – met hun auto naar de Takakkaw Fall gereden. Onze motorhome is “iets” te lang voor deze haarspeldbochten om daar te komen. De waterval is erg indrukwekkend en je kunt er heel dichtbij komen.

O ja, nog even een aanvulling op één van de eerder door ons geplaatste foto’s die van de Spruce Grouse. Van een van onze volgers kregen we de volgende informatie:
“Die spruce grouse is een kor- oftewel boshoen, hadden we kunnen weten: er is ook een soort whisky ‘Grouse’ met zo’n vogel erop “
Zo zie je maar hoe we achter de namen komen, Wout en Jennie ter info.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Hans:
    21 augustus 2015
    Fantastisch om zo te kunnen meegenieten, dus soms blijkt ook in dat grote canada dat een motorhome te groot kan zijn, had ik niet gedacht.
    Blijf lekker genieten en wij genieten mee. Groeten en zgen.
  2. Woutera van Luttikhuizen:
    22 augustus 2015
    de schitterend wat een natuur ook heel veel foto's.
    komt me ook bekend voor geweldig wat mooi op deze manier beleef ik ook mij avontuur weer ik ben 15 jaar geleden daar geweest maar wat mooi ik heb mijn album erbij gepakt en de foto's weer bekeken geweldig
    Geniet van de natuur zoals God het bedoeld had
    super maar diep in mijn hart mis ik jullie en zal blij zijn jullie in mijn armen te sluiten
    Gods zegen
    love you
    Woutera
  3. Henk en truus eijking:
    26 augustus 2015
    Jullie reis is een zwerftocht langs allerlei parken die we op nat.geografic zender zien.Het lijkt onsn spannend
  4. Henk Poolman, Rouveen.:
    26 augustus 2015
    Fantastische mooie reis maken jullie! Volop genieten van de prachtige mooie natuur in Canada.
    Binnenkort spreken jullie onze families. Doe ze de hart. groeten en geniet nog van het samenzijn.
    Nog een hele fijne reistijd samen.
    Gr.Henk en Jannie