Valdez, Anchorage, Seward, Homer en Kenai.

24 juli 2015 - Kenai, Alaska, Verenigde Staten

We zetten nu ons verslag in een iets andere vorm, n.l. wat we per dag doen. De afstanden tussen de plekken die op ons lijstje staan zijn niet zo groot, daarom is dit misschien overzichtelijker. Voor hen die dit leuk vinden, het is meer een dagschema en geen algemeen plaatje. Laat maar een weten wat jullie voorkeur heeft.
Vrijdag 17 juli.
Valdez, we hebben het nog geprobeerd, maar het werd niet droog. Dus de afgelopen nacht een plekje gezocht op een camping. Zelfs de douches waren koud en het bleef de hele nacht regenen dus de volgende morgen, vrijdag, maar vertrokken richting Anchorage, de hoofdstad van Alaska.
Overigens komt de naam Valdez (spreek het uit als Valdeez) je misschien bekend voor. Dat zou kunnen want in 1964 op goede vrijdag is de gehele stad verwoest door een aardbeving en een tunami. Het huidige Valdez is een aantal mijlen verderop nadien opgebouwd. Ook is dit het eindpunt van de Trans Alaska olie pijplijn. Waarschijnlijk herinneren de meesten van jullie nog wel de ramp met de olietanker Exxon die de kust daar zwaar verontreinigde met ruwe stookolie.
Goed, dus op weg richting de hoofdstad. Na de Tompson Pass kwam de zon weer tevoorschijn. De lucht werd weer blauw met mooie witte wolken. Geweldig. Bij Glennallen de Glenn Hwy opgegaan. Dit is een prachtige mooie weg om te rijden, geweldige mooie vergezichten en onderweg goed zicht op wat gletsjers. Wat mooie bergen en rivieren. Nee, vandaag weinig wild life onderweg maar wel ongeveer 30 km voor Palmer, bij de Kings River een prachtige overnachtingsplek gevonden. Op de grove grindbedding van de rivier. Een mooie plek voor een overnachting.
Zaterdag 18 juli.
Vandaag vertrokken richting Anchorage met de bedoeling daar vandaag door te brengen. De weg erheen is erg mooi maar er kwamen steeds meer bitumen rijstroken en ook werd het erg druk met verkeer. Wel nog een mooie Moose gezien vanuit de auto, dus ons cadeautje hebben we weer binnen. Nu heeft deze stad maar 300.000 inwoners en dat is te merken ook. De stad zelf heeft ons inziens geen karakter. Na wat nodige inkopen, brandstof en propaan voor ons gasstel zijn we maar weer snel weggegaan. Richting het zuiden, en eenmaal buiten de stad genoten we weer van de geweldige mooie schepping. De gletsjers straalden ons tegemoet in het mooie zonlicht. Geweldig genieten. Dichtbij Portage aan een mooi lake, een overnachtingsplek gevonden, gewoon in de vrije natuur. Samen nog een mooie wandeling gemaakt langs dit meer. Voor ons idee een mooie plek om op zondag wakker te worden.
Zondag 19 juli.
Vanmorgen naar Witthier vertrokken. Het is geweldig mooi weer, veel zon en voor Alaska erg warm. En, wat helemaal geweldig is, GEEN muggen. Om bij Witthier te komen moet je door een spoortunnel rijden – wel even tol betalen voordien – en wel 2 ½ mijl. Het is een enkel spoor, dus geen ruimte voor tegenliggers en / of inhalen. Een mooie belevenis en echt we hebben het zelf gezien, de trein rijdt er ook nog steeds door. In Witthier dachten we een kerk te vinden maar dat was niet het geval, kennelijk opgehouden te bestaan. Wel een prachtige zeehond gespot net buiten de haven. Bij deze plaats hebben we een mooie trail gelopen met als eindpunt, een prachtige view op een grote gletsjer. Om verder te kunnen moet je weer terug door de tunnel, hierna zijn we naar Seward gereden. Een prachtige plek gevonden op de gemeentelijke campground met vol uitzicht op de Resurrection Bay. In Seward ’s avonds een kerkdienst bijgewoond. Na de dienst liepen we langs de zee terug naar de camper en inderdaad daar speelde een zeeotter in het water. Dit prachtige dier nog even vast gelegd op de foto. De route vandaag was geweldig mooi, groen bergen, veel gletsjers. Het schijnt dat het weer de komende dagen stand houdt, dus dat is geweldig !!
Maandag 20 juli.
Vandaag met de Kenia Fjords Tours vanuit Seward een 8 1/2 uur durende tocht gemaakt in de Resurrection Bay en op de Gulf of Alaska naar de Holgate Gletsjer. We zijn in het Kenia Fjords Nationaal Park. Een geweldige tocht, de hele dag zon, we zijn zelfs een beetje verbrand, en dat in Alaska . Prachtige dieren hebben we gezien: Zeeleeuwen, Zeeotters, Zeehond, Dolfijnen, Walvissen, Orca's, Aalscholvers, Bald Eagles, Zeekoeten en twee soorten papegaaiduikers ( de gehoorndepapegaai duiker en de Kuifpapegaai duiker). En niet één maar meerdere van elk soort!! We hadden al heel wat gezien in Alaska maar vandaag was het echt de overtreffende trap. En (bijna) alle dieren vastgelegd met de camera waarbij een aantal geweldige mooie foto’s. Voor ons weer een bijzondere dag waarbij we volop genoten hebben van hoe mooi de schepping - en hoe groot de Schepper - is.
Zelfs Geja die het niet zo heeft op varen met bootjes heeft de heel dag genoten en geen last van de deining gehad. .
Dinsdag 21 juli.
Vanmorgen eerst de camper maar eens schoongemaakt en de was gedaan. Dat zijn ook van die zaken die moeten gebeuren. We waren beiden nog aan het nagenieten van de vele indrukken die we gisteren ervaren hebben. We hadden gisteren maar ruim 800 foto’s gemaakt – nee, we hebben ze ook buiten het vierkantje zoekertje gezien  - waarvan ruim 2/3 weg kan maar dat is iets voor de komende avonden. Tegen de middag was het tijd om afscheid te nemen van deze plek. Maar voordien zijn we nog even naar de bibliotheek in Seward gegaan voor de connectie met de buitenwereld – internet – en daarna vertrokken richting Holmer. We zijn tot Soldotna gekomen vandaag. Dit plaatsje is het winkelcentrum van de wijde omgeving en dat is te zien ook. Verder is de omgeving een uitstekend visgebied, dus vissen is hier het toverwoord.
Woensdag 22 juli
Vanmorgen uitgeslapen, ook dat heeft een mens nodig. Na wat zaken zoals de vuilwatertanks leegmaken en de schoonwatertank weer voldoen op weg gegaan naar Homer. Het is zwaar bewolkt vandaag en hoe dichter bij Homer hoe meer regenbuitjes. Onderweg het historische dorpje Ninilchik even aangedaan. Omstreeks 1840 zijn hier Russische emigranten gekomen. Er staat nu o.a. nog een Russisch Orthodoxe kerk die door de locale bevolking nog wekelijks gebruikt wordt. Helaas is het in Homer nat, dus regen. Het is hier erg toeristisch hoewel ook wel de moeite waard om hier even rond te kijken. We hebben een plekje op de gemeentelijke campground aan de Kachemak Bay en naast een groot “meer” dat direct in verbinding staat met de Bay. Het tij, eb en vloed , is hier erg groot en dat trekt vis. Een soort zalm, gaat met het tij mee en dit trek heel veel (sport)vissers, meeuwen en zeeleeuwen aan. Voor ons erg leuk om te zien. De weersverwachting wordt er niet beter op maar goed eerst maar eens kijken hoe het morgenvoeg is.
Donderdag 23 juli.
Het weer wordt beter lijkt het. Maar we hebben Homer gezien denken we. We zijn rustig aan vertrokken richting Kenai. De route genomen, via Kasilof. In Kenai is het erg druk er wordt een grote visnetten wedstrijd gehouden. Advies van het visitor centrum, ga de stad uit als je rust wilt en misschien leuk om naar de Captain Cook State campground te gaan, ongeveer 35 a 40 km naar het noorden. Kan niet missen want de weg houdt daar op. Een goed advies, heerlijk in de natuur aan de Cook Inlet met het zicht op drie – nog actieve – vulcanen, die allemaal onder het ijs en sneeuw zitten. De zon is helemaal terug, dus de wereld ziet er weer geweldig uit.
Morgen, vrijdag, gaan we weer richting Anchorage en dan naar het Denali Nationaal Park. Voordien zullen we proberen dit verslag op de reislogger te plaatsen met wat plaatjes. We zijn benieuwd wat de komende week ons gaat brengen.
Nog even dit. Een paar weken geleden hebben we een foto van een slang op ons blog geplaatst. Dit blijkt een Garter snake te zijn, in Nederland de kousenbandslang. Deze slang komt voor in Noord Amerika en is niet giftig, dus je kunt deze rustig aaien voor degenen die dat zouden willen.

1. Peter:
    25 juli 2015
    Wow, lijkt helemaal niet op de Eiffel, haha. Mooie layout zo, krijgen we een goede indruk. Ik ben nieuwsgierig naar de kosten van het levensonderhoud, is de petrol daar nog steeds zo goedkoop en kan je nog kleine steakjes tegen relatief kleine prijsjes eten? Kijken of ik daarmee Anja ook enthousiast kan krijgen , wie weet...nog veel plezier but take your time !
  2. Woutera van Luttikhuizen:
    25 juli 2015
    zoals de arend zijn vleugels uitslaat zo omarmd God de mensen
    die van Hem houden.
    gaaf wat zullen jullie genieten.

ik mis jullie erg maar dat weten jullie
    maar dit is echt de reis van je leven maar ook een voorproefje
    wat ons staat te wachten.

veel liefs
    knuffel
    ik hou van jullie
    Woutera
  3. Max en Els:
    25 juli 2015
    Ja, God's Schepping is wel mooi - hier en daar - maar de mooiste zijn jullie twee. God bless, Max
  4. Riet en Wim:
    25 juli 2015
    Hallo wereld reizigers wat een prachtige tocht maken jullie geweldig die mooie verhalen van jullie onze dank daar voor ,wij vinden het reuze leuk nog een hele fijne en gezonde reis verder .Riet en Wim
  5. Hans:
    25 juli 2015
    Wat een prachtige reis zeg !!! Wij genieten volop mee. Ik had nietverwacht dat Alaska zo mooi was wat zichten en dieren betreft. Blijf genieten en wij genieten mee.
  6. Bert Dunnink:
    26 juli 2015
    Nice that you let enjoy us also from your nice trip.
    We are getting jealous,not really.
    The nice bird with the coloured beak,we call them puffins.
    You see lots of them in Nova Scotia too.Beautiful bird.
    Keep on enjoying and we hear from you again.
    Have a Blessed weekend.
  7. Wim Theuvenet:
    30 juli 2015
    Beste Jan en Geja, dank voor een gaaf verslag!! Reizen zo een beetje mee en herleven onze eerdere tocht in Alaska via jullie foto's! Indrukwekkend!
    Heb het heel goed samen en zie naar een vervolgverhaal uit!
    Boel Groeten!!