Glacier Nationaal Park, Mount Revelstoke Nationaal Park en de Kootenay Rockies van Revelstoke tot Ka

28 augustus 2015 - Kaslo, Canada

Vrijdag 21 augustus
Vannacht hevige regen en vanmorgen al niet veel anders. Tijd om uit te slapen en langzaam op gang te komen. Nadat we het Yoho Nat. Park hadden verlaten zijn we vervolgens eerst naar het visitor centre van Golden gereden en daar de reisblog op internet geplaatst.
Toen rustig doorgereden naar het Glacier Nat. Park en daar informatie opgehaald over dit park en het Mount Revelstoke Nat.Park. Als we alles willen doen, zijn we druk de komende paar dagen ook de weersvooruitzichten zijn gunstig. Op de campground Sir Donald een aardig plekje gevonden voor de overnachting. Daar wat klusjes etc gedaan. Een rust dagje voor ons en dat heeft een mens soms nodig. :)
Uniek aan het Glacier N P is dat de bergen hier met 14 procent bedekt zijn met gletsjers. Het bijzondere is ook dat, ondanks dat de aarde opwarmt, de gletsjers hier aangroeien, dus groter worden. Er zijn een aantal leuke wandelingen in dit park maar de lange wandeltracks zijn afgesloten, er zijn hier beren en er zijn, zoals we ergens onderweg zagen bij het begin van zo’n track “conflicten tussen mensen en de grizzly beer”. Ook vanaf de Hwy 1, de Trans Canada Hwy, die dwars door het park loopt, heb je prachtige uitzichten op enorme bergen met die grote witte vlakken (gletsjers).

Zaterdag 22 augustus
Geweldig, de dag begint met helder weer en zon. Dat is bijzonder omdat men hier volgens ons Canada handboek (Rouhg Guide) 3 van de 5 dagen regen heeft. En het is de gehele dag zo gebleven. We hebben in zowel het Glacier N.P. als in Mount Revelstoke N.P. een aantal leuke wandelingen gemaakt die erg de moeite waard zijn. We hebben o.a.de Meeting of the Waters, Loop Brook trail, Rock Garden, Hemlock Grove, Giant Cedars en de Skunk Cabbage gelopen. Bij de laatste hebben we nog een aardige slang op de foto kunnen vastleggen. Aan het einde van de middag kwamen we aan in Revelstoke. Op Martha Creek Campground, ongeveer 17 km ten noorden van Revelstoke een mooie plekje gevonden oor de nacht. Morgen verder.

Zondag 23 augustus.
Vanmorgen was de zon een beetje bedekt met wolken van rook. Helaas schijnen er ten oosten van Revelstoke branden te zijn. Vandaag eerst naar de kerkdienst geweest van de Baptist Church in Revelstoke en vanmiddag met de motorhome naar de top van Mnt Revelstoke gereden. Een goede weg, de eerste 25 km mag je zelf rijden en de laatste kilometer is er een shuttle bus die je naar de top brengt. Daar zijn een aantal wandelroutes uitgezet. Het uitzicht daar zal erg mooi zijn maar we hebben het gemist, de rook die steeds sterker werd ontnam ons het uitzicht. Ook daardoor was het niet prettig om te wandelen. Toen de mountain weer af en het plaatsje zelf verkent. Daar gewandeld o.a. langs de Colombia River. Uiteindelijk weer overnacht in Martha Creek Prov. Park.

Maandag 24 augustus
Vanmorgen eerst naar Revelstoke en daar een garage gevonden die onze motorhome een beurt wilde geven. Nieuwe olie en filters. Het was weer nodig, zeker het luchtfilter was erg vuil. Nog even een telefoontje naar Pa in Kampen en wat andere klusjes gedaan. Vervolgens zijn we op tijd naar de Campground Blanket Creek gereden waar we Ben, Mattie, Ron en Lidy ontmoeten.
Het was een goed weerzien en een gezellige avond met elkaar.

Dinsdag 25 augustus.
Jammer is dat de rook die zich overigens nu over bijna heel zuid British Columbia heeft uitgestrekt, zo dik is. De zon kan er nauwelijks doorheen komen. Ondanks dat vandaag een mooie dag met de familie. Leuke, goede gesprekken en een paar aardige wandelingen gemaakt op en in de directe omgeving van de camping. Kortom, weer een waardevolle dag met elkaar.

Woensdag 26 augustus.
Vandaag op weg naar de Halcyon Hot Springs. Daar een plekje op de campground en zowel s' middags als 's avonds heerlijk in het warme water gedobberd. Tussendoor nog een stevige wandeling, wie zegt ons nu dat we niet genoeg beweging krijgen? Ook vandaag dikke rook, van bosbranden in de Staat Washington die het gehele zuiden van B.C. bedekken. Volgens de bevolking hier is dit ongekend. De bergen, volgens kenners met de sneeuw op de toppen, die langs deze vallei liggen zien we niet terwijl het in principe onbewolkt is maar de rook onttrekt alle uitzicht. Het is niet anders, same als familie hebben we een bijzonder goede tijd met elkaar.

Donderdag 27 augustus.
Vandaag begonnen met een bad in de Hotsprings. Toen hebben we afscheid genomen van Lidy en Ron. Met Ben en Mattie vertrokken en uiteindelijk in Kaslo beland op de gemeentelijke campground. Een mooie rit vandaag en voor zover we het konden zien – nog steeds erg veel rook - een mooie omgeving. Ook hoorden we dat de branden in Washington zich nog steeds uitbreiden onder meer in de richting van de Canadese grens en dat er al 3 brandweerlieden omgekomen zijn.

Vrijdag 28 augustus.
Vandaag vertrekken we in de richting van het Waterton Lake N.P. We hopen dat daar, wat verder naar het oosten, de rook minder zal zijn. Maar dat zullen we jullie laten weten in ons volgend verslag. Zoals jullie waarschijnlijk wel merken, het “spannendste” gedeelte van de reis zit er beetje op. We hebben geweldige mooie dingen gezien en beleefd en het is voor ons nu een mooie tijd met de familie. Volgende week nemen we afscheid van hen en gaan dan richting Ontario. Dit zal hoofdzakelijk veel kilometers maken zijn. Tevens zijn de gebieden waar we doorheen trekken wat natuurschoon betreft, wat minder uitdagend. Het lijkt erop dat we bijna aan het einde van deze fantastische reis zijn gekomen.
Dat houdt tevens in dat dit waarschijnlijk onze laatste “aflevering” op de reislogger is. Bedankt voor jullie mooie, lieve, geweldige berichten en blijken van het meereizen. Allemaal bedankt. !!!!

1. Hans:
    29 augustus 2015
    Even onder mijn voeten kijken, ja hoor ik heb blaren gekregen alle km's die jullie hebben gewandeld zeg. Ik ben blij te lezen en te zien dat jullie het zo naar de zin hebben. Fantastisch hoor. Wij wensen jullie een gezegende voortzetting en tot over een paar weken.
  2. Wilco en Annelies:
    29 augustus 2015
    WoW... Prachtig allemaal Jan en Geja! Leuk om mee te lezen en om mee te mogen genieten van al het moois dat jullie zien. Geniet maar fijn van deze prachtige en bijzondere reis!
    Liefs vanuit Middelburg
  3. Durk en Nynke:
    30 augustus 2015
    Wat weer een mooi verhaal. Deze keer niet veel bekends. Wij moeten eigenlijk deze mooie parken ook nog eens doen. We genieten volop van jullie prachtige reis. Wij gaan donderdag weer op pad. Uiteraard in Durny 2. Naar zuid Duitsland en naar Wallis in Zwitserland. Gaan ongeveer 3 weken. Wanneer komen jullie terug?
    Nog veel plezier en lieve groetjes van Durk en Nynke.
  4. Margot:
    31 augustus 2015
    Het was een voorrecht jullie avontuur mee te mogen maken. Geniet van het staartje, en welkom thuis
  5. Woutera van Luttikhuizen:
    5 september 2015
    het is geweldig om jullie verhalen te lezen,
    de herinneringen toen ik in de rocky ben geweest
    komt steeds ook naar boven geweldig wat een land
    en wat mis ik jullie

een knuffel
    en Gods zegen
    Woutera
  6. Herma List:
    9 september 2015
    Fantastisch, om jullie verhalen te lezen en de mooie foto's te bekijken. Ik ben bezig met een inhaalslag te maken met het lezen van jullie verslagen. We waren 4 weken in Scandinavië en moesten daarna even "landen". Ik wens jullie nog een fijn verblijf en welkom thuis in Apeldoorn.

Liefs, Herma